Ze zijn begin jaren dertig mateloos populair: de voetbalplaatjes die je gratis krijgt bij een pakje sigaretten van het merk Miss Blanche. Die plaatjes kun je sparen en in een mooi album plakken. In 1933 begint de fabrikant een nieuwe serie met Nederlandse artiesten, maar dat duurt niet lang. Een wetswijziging zorgt ervoor dat de laatste vakjes in het album voor altijd leeg zullen blijven. Tot verdriet van de verzamelaars.

De serie artiesten bestaat uit kleine plaatjes van 40 bij 64 millimeter met ingekleurde portretten van vooral bekende toneelspelers, cabaretiers, revue-artiesten en muzikanten. Gevestigde namen als Louis de Bree, Albert van Dalsum, Emmy Arbous, Louis en Heintje Davids kom je tegen, maar ook nieuwkomers als Lily Bouwmeester en  Carla de Raet.

Ook voor deze serie wordt een mooi album uitgegeven, om de plaatjes in te kunnen plakken. Wat de spaarwoede en ruilhandel aanwakkert, vooral onder kinderen, want niets doet natuurlijk meer pijn aan de ogen dan de lege vakjes in zo’n verzamelalbum. Dat betekent dat vader stevig moet doorroken.

Hier zou Miss Blanche dus zeker niet slechter van moeten worden. Naast de artiesten en de populaire voetbalreeks, zijn er vanaf 1930 tal van andere series uitgebracht: zoals ‘Wereld in beeld’, ‘Nederland in en op het water’ en een serie met ‘Schoonheidskoninginnen’. Met die laatste serie komt de fabrikant tegemoet aan de wens van de vele vrouwelijke rokers in Nederland, die minder interesse hebben in het voetbalspel. De serie Nederlandse artiesten is de laatste die de fabrikant uit zal brengen.

Miss Blanche is een van de weinige sigarettenmerken in die tijd die intensief adverteert in de media. Ook de plaatjesalbums zijn voor Vittoria, de fabrikant van Miss Blanche, een doeltreffende marketingtruc om de sigaretten aan de man te brengen. Het moet gewerkt hebben, want in de kranten van die tijd staan volop oproepen van verzamelaars om plaatjes te ruilen. Zelfs nu nog worden de plaatjes verzameld.

De hype komt in 1934 subiet tot stilstand als er een nieuwe wet wordt bekrachtigd, die tabaksreclame verbiedt. Adverteren zit er dus niet meer in voor Vittoria en ook de plaatjes mogen niet meer uitgegeven worden. Dat betekent dat de artiestenreeks onvolledig blijft en ophoudt bij nummer 44. Welke artiesten nog uitgebracht zouden worden, is onbekend.

De nieuwe regels vormen misschien wel de genadeslag voor fabrikant Vittoria, die de zware recessie van de jaren dertig niet overleeft. De fabriek sluit in 1934 de deuren, maar maakt kort daarna wel een doorstart onder de naam N.V. Miss Blanche Fabrieken. Die moet het echter op eigen kracht zien vol te houden, zonder de plaatjesalbums. Tot groot verdriet van de vele fans.

Het fenomeen plaatjes sparen is echter nooit opgehouden. Ook nu nog weet het hele volksstammen naar de supermarkt te lokken. Het concept werkt dus nog steeds.

Alle afbeeldingen zijn afkomstig uit de Collectie TheaterSentiment