Wat moet beroemde jazztekenaar met Snip en Snap?
Barend ‘Boy’ ten Hove (1909-1969) was in de jaren dertig en veertig een bekende tekenaar. Hij maakte strips, deed reclamewerk, maar is het meest bekend geworden door zijn cartoons van bekende jazzmuzikanten. Nauwelijks bekend is dat Ten Hove ook twee cartoons maakte van het duo Snip en Snap.
De twee tekeningen op posterformaat zijn gesigneerd door Boy en zijn in dezelfde stijl getekend als de cartoons. Het bijzondere is dat vrijwel alle cartoons van Ten Hove verloren zijn gegaan, maar deze zijn bewaard gebleven en maken deel uit van onze collectie. Begin deze eeuw kwam het werk van Ten Hove opnieuw in de belangstelling dankzij een boek van Ate van Delden.
Hij vond een groot deel karikaturen terug in gepubliceerde vorm (zwart-wit), dankzij familieleden en medewerkers van het blad Dr. Jazz. De vraag is of de originele jazz tekeningen ook in kleur waren, zoals de cartoons van Snip en Snap.
Boy ten Hove maakte deel uit van een vriendengroep van muziekliefhebbers die voor de oorlog nauw betrokken was bij de toenmalige ‘jazzscene’. Toen zijn vriend Henk Niessen in 1935 een rubriek kreeg in het Algemeen Handelsblad, kreeg Ten Hove de kans om illustraties te maken van de artiesten waar hij over schreef. Deze cartoons verschenen van 1935 tot 1940 in deze krant en in jazzmagazines. Het stopte na de Duitse inval in Nederland.
Boy ten Hove maakte voor de oorlog honderden cartoons van bekende artiesten
Na de oorlog concentreerde Ten Hove zich vooral op reclamewerk en zijn cartoons raakten in de vergetelheid, tot in 1970 het magazine Dr. Jazz kopieën van de tekeningen ging publiceren. Dankzij auteur Van Delden hebben we nu een nauwkeuriger inzicht in de productie van Boy.
Het blijft echter onduidelijk welke plek de cartoons van Snip en Snap innemen in zijn oeuvre. Ze zijn overduidelijk in de jaren dertig gemaakt, in dezelfde stijl als de cartoons, maar we weten niet voor welke opdrachtgever en of ze ooit gepubliceerd zijn.
Het duo Snip en Snap ontstond in 1937 en werd eind jaren dertig onmetelijk populair, vooral dankzij hun bijdrage aan de bekende radioshow De Bonte Dinsdagavondtrein.
Ten Hove tekende Willy Walden en Piet Muijselaar afzonderlijk van elkaar, als de kwebbelende dames, hun alter ego.
Barend ten Hove werd geboren in Vlissingen, verhuisde in zijn jeugd naar Hengelo en vertrok op zijn twintigste naar Amsterdam, waar hij werk vond bij een reclamefirma. In het begin van de jaren ’30 kreeg hij als protestant een baan als illustrator bij de katholieke uitgever De Spaarnestad.
Voor deze uitgever maakte hij voornamelijk illustraties voor Panorama, maar hij leverde ook werk voor De Radiobode. Hij specialiseert zich al snel in het tekenen van jazzmuzikanten. Boy ten Hove tekende daarnaast veel voor familiebladen en jeugdmagazines. Na de Tweede Wereldoorlog verliet Ten Hove Spaarnestad Uitgeverij en richtte hij zich op zijn werk als freelance illustrator voor het reclamebureau NPO in Den Haag. Hij overleed op 25 mei 1969.
Mocht u meer informatie hebben over de herkomst van de cartoons van Snip en Snap, dan horen wij dat uiteraard graag!